Firmy nie działają w próżni: mają na nie wpływ szereg czynników zewnętrznych. Obejmują one gospodarkę, rząd, trendy konsumenckie, rozwój technologiczny, presję społeczną, aby działać jako dobrzy obywatele korporacyjni i inne czynniki. Społeczeństwo nie istnieje bez jakiejś formy gospodarki, a przedsiębiorstwa tworzą system gospodarczy świata. Łącznie siły te tworzą to, co jest znane jako „środowisko makro” – zasadniczo duży świat zewnętrzny, nad którym biznes ma bardzo niewielką, jeśli w ogóle, kontrolę. Biznes musi umieć adaptować się do zewnętrznych warunków – tylko to zapewni mu przetrwanie.
Otoczenie biznesowe to suma wszystkich czynników zewnętrznych w stosunku do firmy, które mają duży wpływ na jej funkcjonowanie. Obejmuje czynniki i siły, takie jak klienci, konkurenci, dostawcy, rząd oraz uwarunkowania społeczne, kulturowe, polityczne, technologiczne i prawne.
Dla funkcjonowania biznesu ważny jest system ekonomiczny. Kapitalizm to coś więcej niż tylko struktura ekonomiczna lub zbiór praw i instytucji. To cały system – społeczne, ekonomiczne, demograficzne, kulturowe, ideologiczne – potrzebne do funkcjonowania rozwiniętego społeczeństwa poprzez rynki i własność prywatną.
Znajomość otoczenia biznesu jest niezwykle wartościowa. Przedsiębiorcy, którzy są w stanie zrozumieć i przeskanować możliwości otoczenia biznesowego na wczesnym etapie, uzyskują maksymalne korzyści lub mogą zdobyć duży udział w rynku. Mogą znacznie wyprzedzić swoich konkurentów.
Inteligencja emocjonalna w biznesie
W związku z tym kierownictwo przedsiębiorstw musi badać czynniki otoczenia biznesowego, aby być świadomym zmian w dostawach nakładów, zmian czynników społecznych, takich jak zachowanie konsumentów, stan konkurencji w przemyśle itp., aby zapewnić płynne funkcjonowanie swoich cykli biznesowych.
Na przedsiębiorstwa mają wpływ takie czynniki zewnętrzne jak gospodarka, rząd i inne siły spoza firmy. Warto ten fakt uwzględniać przy podejmowaniu wszelkich działań biznesowych. Społeczeństwo ma duży wpływ na funkcjonowanie firm. Środowisko społeczne składa się z sumy przekonań, zwyczajów, praktyk i zachowań społeczeństwa. Szersze wartości społeczne wpłyną również na sukces firmy. Społeczeństwo, które ceni szkolnictwo wyższe, zapewni lepszą siłę roboczą, która doprowadzi do większej produktywności i innowacji.