Pozwala przedsiębiorstwu spojrzeć w przyszłość i przygotować się na różne scenariusze, a także zbudować zaufanie u inwestorów, kontrahentów czy banków. Mowa o prognozie finansowej, nazywanej też projekcją finansową. Do czego dokładnie wykorzystuje się prognozę i kto powinien zwrócić na nią baczniejszą uwagę? Przekonaj się, czytając ten zwięzły artykuł.
Czym jest projekcja finansowa?
Uporządkowany, liczbowy obraz finansowej przyszłości firmy – tym w skrócie jest prognoza. Uwzględnia ona przychody, koszty i nakłady inwestycyjne. Projekcja udziela odpowiedzi na jedne z najważniejszych pytań pojawiających się w kontekście działalności: czy firma zachowa płynność finansową, na jakie wyzwania finansowe powinna się przygotować, w jaki sposób najlepiej wykorzysta swój aktualny potencjał rozwojowy. Pracę nad projekcją finansową warto powierzyć godnemu zaufania specjaliście. Jeżeli zależy Ci na rzetelnie sporządzonej prognozie finansowej w Lublinie lub Warszawie, możesz sprawdzić ofertę tutaj: https://www.wojcikdoradztwo.pl/pl/oferta/sporzadzanie-prognoz-finansowych.
Dla kogo przeznaczone są prognozy finansowe?
Z prognoz korzystają przede wszystkim właściciele firm, potencjalni inwestorzy, kredytodawcy oraz kontrahenci. Każda z tych grup patrzy na projekcje przez nieco inny pryzmat, a z drugiej strony każda oczekuje jednego – wiarygodnych danych. Inwestorów interesuje przede wszystkim zwrot z zainwestowanych środków oraz wartość firmy zależna m.in. od jej rentowności i struktury finansowania. Banki analizują zdolność kredytową i płynność operacyjną. Z kolei kontrahenci zwracają uwagę m.in. na to, czy firma jest stabilna i będzie w stanie wywiązać się ze zobowiązań. Projekcję finansową można porównać do uniwersalnego języka biznesowego, który opiera się na faktach i pozwala na prowadzenie rozmów z inwestorami, bankami i partnerami biznesowymi.
Zastosowania prognoz finansowych
- Podejmowanie decyzji inwestycyjnych
Prognoza finansowa pozwala oszacować, ile wyniosą nakłady i potencjalne zyski. Dlatego warto ją przeprowadzić, zanim firma zaangażuje swoje zasoby w nowy projekt – otwarcie nowej lokalizacji, wprowadzenie na rynek kolejnego produktu bądź rozbudowę zespołu. W ramach projekcji analizuje się m.in. wskaźnik NPV (wartość bieżącą netto). Pokazuje on, czy dany projekt jest opłacalny. W firmowych planach może znaleźć się np. otwarcie kolejnej cukierni – jeśli prognoza finansowa wskaże, że po roku przychody zaczną przewyższać koszty inwestycji, przedsiębiorca zyska racjonalne podstawy do wcielenia pomysłu w życie.
- Pozyskiwanie środków
Dobra projekcja finansowa to też jedno ze skuteczniejszych narzędzi do pozyskiwania kapitału od inwestorów prywatnych, banków i funduszy. Prezentując realne wyliczenia, znacząco zwiększa się wiarygodność przedsiębiorstwa. Twarde dane zawarte w prognozie pokazują, że firma potrzebująca środków na swój rozwój ma konkretny plan i będzie można ją rozliczać z efektów.
- Analiza płynności
Do częstszych przyczyn problemów w firmach należy brak gotówki w odpowiednim momencie. Prognozy finansowe pomagają przewidywać takie sytuacje z wyprzedzeniem i zyskać czas na działanie. Jeśli np. z wyliczeń wynika, że za rok może zabraknąć 100 tysięcy złotych na pokrycie kosztów działalności, warto przygotować się wcześniej, zmniejszając wydatki czy pozyskując dodatkowe finansowanie.
- Nawiązywanie współpracy z kontrahentami
Prognozy finansowe stanowią też doskonałe narzędzie do nawiązywania kontaktów z potencjalnymi wspólnikami. Pokazując konkretny plan przychodów i wydatków, łatwiej przekonać kogoś do współpracy. Liczby działają bardziej motywująco niż ogólne hasła również podczas pracy w zespole. Pracownikom łatwiej będzie skoncentrować się na osiąganiu precyzyjnie przedstawionych celów.
Jeśli więc szukasz narzędzia, dzięki któremu poczujesz się pewniej na nie do końca stabilnym rynku, dobrym wyborem będą właśnie prognozy finansowe. Dzięki nim można działać z większym spokojem, widząc jasno, dokąd zmierza firma, i podejmować decyzje nie na podstawie przeczuć, ale konkretnych danych.