Fundusze prędzej czy później będą niezwykle istotne dla każdego startupu. Przygotowanie biznesplanu i świadomość jego bezbłędności to zaledwie początek trudnej drogi. Następnym krokiem jest rozmowa z inwestorami. Jak się do niej przygotować? Warto poznać kilka użytecznych wskazówek.
Jak przygotować idealną prezentację?
Najważniejsze jest, aby prezentacja była zrozumiała dla inwestorów. Po jej zakończeniu muszą mieć możliwość odniesienia się do niej. Jeśli nie będą wiedzieli w co tak naprawdę inwestują swoje pieniądze, to z pewnością wycofają się z tego pomysłu. Poniższe wskazówki pomogą w skupieniu się na najważniejszych aspektach prezentacji biznesplanu przed inwestorem.
Zebranie informacji o potencjalnym inwestorze
Każdy inwestor, zwany czasem również aniołem biznesu jest indywidualną osobą. Wszyscy mają swoje zwyczaje, własne doświadczenia i spostrzeżenia. Warto jest zebrać o nich informacje i dostosować prezentację pod kątem konkretnych inwestorów. Personalnie.
Istotne mogą okazać się takie informacje jak poprzednie firmy, które otrzymały ich wsparcie, a także zainteresowania i niechęci konkretnych inwestorów. Pomocne może się okazać przeszukanie internetu i mediów społecznościowych danych aniołów biznesu.
Pierwsze wrażenie i punktowy skok
Nie jest tajemnicą, że pierwsze wrażenie jest niezwykle istotnym elementem każdej prezentacji. Dlatego właśnie trzeba wyćwiczyć pierwsze pięć minut prezentacji do ideału. Na tym etapie nie można pozwolić sobie na żaden błąd.
To własnie tutaj najlepiej jest wskazać aktualne innowacje lub problemy klientów, których rozwiązaniem jest oferowany produkt lub usługa. Dlaczego to właśnie ten startup wart jest inwestowania i dlaczego to on osiągnie sukces na rynku?
Jednocześnie należy maksymalnie uprościć przekaz. Powinna być możliwość przedstawienia pomysłu w zaledwie dwie minuty lub w pięciu prostych punktach. Żeby to osiągnąć, należy pominąć wszelkie spekulacje oraz wszystko to, co nie jest niezbędne dla istoty pomysłu.
Pewność siebie i pokora
Jedynie zdrowe połączenie tych dwóch cech pomoże w osiągnięciu sukcesu. Nie ma wątpliwości, że inwestorzy, do których przychodzi się po fundusze mają znacznie większe doświadczenie biznesowe niż ambitny startup. Dlatego też trzeba być pewnym swoich pomysłów i wierzyć w swój plan, ale jednocześnie uważnie słuchać aniołów biznesu i chłonąć ich wiedzę. Jest to doskonały sposób na szybki rozwój i zjednanie sobie inwestorów.
Pozyskiwanie nowych klientów
Ta część prezentacji biznesowej jest jednym z najważniejszych elementów, a jednocześnie jest najczęściej pomijana. Dla inwestorów istotną kwestią jest pomysł startupu na pozyskiwanie klientów i jego znajomość grupy docelowej. Warto podzielić się swoimi obserwacjami, planami oraz strategiami pozyskiwania klientów, a także kosztami, z jakimi będzie to związane.
Poszukiwanie inwestorów
Przygotowanie biznesplanu i całej strategii marketingowej nie jest proste, ale dopiero stanięcie przed potencjalnym inwestorem potrafi onieśmielić. Warto jest doskonale przygotować się do tego momentu i wyćwiczyć najważniejsze elementy prezentacji.
Skuteczną metodą jest również dokładne poznanie inwestora i spersonalizowanie prezentacji konkretnie pod jego osobę lub firmę. Oznacza to śledzenie jego mediów społecznościowych oraz zapoznanie się z jego zainteresowaniami oraz firmami, które w przeszłości zdecydował się sponsorować.
Szykując prezentację, która następnie zostanie przedstawiona doświadczonemu biznesmenowi, dobrze jest również zastanowić się nad jednym, istotnym pytaniem: co jest miarą sukcesu?